Advies aan platform onderwijs2032 mbt persoonlijke ontwikkeling (RI)



Welk advies heb ik nu aan het platform onderwijs 2032?

In een vorige blog heb ik de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en professionals op school beschouwd. De conclusie was wanneer kinderen en volwassenen een bepaalde mate van autonomie in hun eigen ontwikkeling ervaren zich beter gaan en kunnen ontwikkelen.Geef kinderen en volwassenen letterlijk een brede ontwikkelruimte om zichzelf in hun kracht te zetten.
Mijn missie reikt nog een stapje verder dan alleen binnen de school. Ik mis duidelijk in het advies vanuit platform onderwijs2032 de rol van de ouders en de thuissituatie waarin kinderen in allochtone gezinnen opgroeien .
Ik werk op een school met 75% allochtonen.Kinderen bij mij op school leven in 2 verschillende werelden/culturen; de school en hun thuiswereld.Die zijn echt wezenlijk anders. Als we kinderen alleen binnen de school laten ontwikkelen is dat te weinig.We hebben als school de morele verplichting ook ouders erbij te betrekken en de reflectieve dialoog aan te gaan met deze ouders.
De bekende relatiedriehoek ouder, school en kind is van wezenlijk belangrijk om een kind in zijn ontwikkeling te zetten.




Individuele contacten met ouders zijn dus belangrijk op het partnerschap te vergroten. Zorg voor een warme ontmoeting met ouders en zorg dat deze ontmoetingen een informeel karakter hebben.
Ga de informele dialoog aan en gebruik het kind als schakel tussen school en thuis, Wij doen dat met de ouder/kindgesprekken in unit 3, wat een verhoogde betrokkenheid oplevert.Zorg in die gesprekken voor positieve feedback.Al deze genoemde factoren dragen ertoe bij dat het kind ,ouder en leerkracht elkaar versterken ten gunste van de persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind.

Peter de Vries is een onderwijsgoeroe als het gaat om ouderbetrokkenheid. In onderstaand artikel beschrijft hij hoe het een Rotterdamse basisschool met veel allochtonen is gelukt om de ouders te binden aan de school.
Bron:
http://www.cps.nl/blog/2014/12/05/4-dingen-die-ze-op-Rotterdam-Zuid-goed-hebben-gedaan-om-allochtone-ouders-te-betrekken-bij-het-onderwijs

Kort samengevat zegt hij dat scholen moeten:
1. Investeren in begrip
2. Een eenduidige koers varen
3. Bouwen aan relatie en vertrouwen
4Het ouders niet naar de zin maken


De laatste klinkt wat tegenstrijdig,maar komt overeen met datgene wat nu op onze school gaande is.Ouder moeten beseffen dat we samen binnen een gelijkwaardig karakter optrekken en dat de ontwikkeling van elk kind een boost krijgt als zowel school als ouders hun bijdragen leveren.
Daarom is de onlangs gestarte leergroep educatief partnerschap op KC Boschveld een mooi voorbeeld van samen verantwoordelijk zijn .Daar aansluitend gaan we komend jaar starten met huisbezoeken bij instroom leerlingen, omdat we dan de broodnodige relatie met onze allochtone ouders kunnen versterken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Organisatie inrichten Module 2e jaar MLE

Het organisatiemodel van Quinn en Cameron

Samenvatting artikel The Ontario Leadership framework 2012(Inleiding)